Planując budowę domu musimy zaplanować także miejsce postojowe dla naszego samochodu-samochodów. Możemy oczywiście zdecydować się na projekt w którym garaż jest umieszczony w bryle domu co zapewni komfortowe jego użytkowanie ale jak wszystko ma to swoje plusy i minusy. Jak w przypadku każdej budowy pierwszym dylematem, który się pojawia są koszty. Garaż w bryle budynku jest rozwiązaniem zapewne najdroższym a przy dzisiejszej nie tylko modzie ale też konieczności ma duży wpływ na zapotrzebowanie energetyczne całego budynku. Garaż w bryle budynku wymusza izolowanie ścian i sufitów pomieszczenia, a w następstwie konieczność ich estetycznego wykończenia. Mówimy o garażu w bryle budynku a tak naprawdę budujemy dom dla samochodu. Koszt budowy i wykończenia m2 tego pomieszczenia może okazać się równie wysoki jak koszty innych pomieszczeń. Czy to zasadny wydatek? Jak w każdym przypadku odpowiedz wydaje się dosyć prosta – wygoda kosztuje.
Inne problemy poza kosztami i czasem może nawet koniecznością ogrzewania to utrzymanie tego pomieszczenia w czystości. Ciągle na kołach wwozi się zanieczyszczenia, wodę i śnieg których regularnie trzeba się pozbywać i nieuniknionym jest , że trochę tych zanieczyszczeń wnosimy do domu. Wygoda to jedno a racjonalne podejście do kosztów budowy to oddzielne zagadnienie. Garaż możemy także usytuować jako doklejony do bryły budynku co umożliwia zastosowanie tańszych materiałów konstrukcji i wykończenia. Możemy zrezygnować z izolacji a możemy go nawet zaplanować jako kolejny etap budowlany odsunięty w czasie ze względów kosztowych . W końcu budujemy dom dla siebie a nie dla samochodu.
Alternatywnie możemy wykonać garaż wolnostojący lub wiatę samochodową- carport. Carport jest rozwiązaniem, które może zastąpić garaż lub pojawić się jako kolejne miejsce postojowe ponieważ nasza rodzina samochodów ciągle się powiększa i wcześniej czy później zabraknie powierzchni aby wszystko pomieścić. Carport jest rozwiązaniem składającym się z konstrukcji najczęściej drewnianej, stalowej lub aluminiowej w postaci słupów na których wsparty na belkach jest dach. Wiata może być w całości otwarta lub dowolnie możemy zamknąć ją ściankami pełnymi lub ażurowymi wykonanymi z wielu konfiguracjach. Carport może być ustawiony jako pomieszczenie wolnostojące lub przylegająca do ściany budynku jednym bokiem. Można zastosować łącznik w postaci konstrukcji zadaszenia nad wejściem lub klasyczną pergole z elementami zieleni, która estetycznie połączy wszystkie elementy.
Carporty są konstrukcją modułową co powala na wykonanie wiaty jednostanowiskowej , dwustanowiskowej lub w przypadku osiedli i budownictwa publicznego wielostanowiskowej.
Zaletą i zasadniczą różnica między garażem i wiatą jest fakt, , że w myśl przepisów prawa budowlanego budowa garażu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. W przypadku budowy carportu – wiaty samochodowej w większości przypadków wystarczy formalne zgłoszenie budowy.
Materiały stosowane do wykończenia to najczęściej elementy które są powtórzeniem fragmentów elewacji lub ogrodzenia. Ścianki ażurowe z aluminium , drewna, płyt HPL tworza wiele możliwości adaptacji pomieszczenia wiaty . Możemy w jej bryle zmieścić zamknięte pomieszczenie gospodarcze które równocześnie może być domkiem ogrodowym gdzie znajdziemy miejsce na wszystkie niezbędne narzędzia. Dach wiaty może być z powodzeniem wykorzystywany także do montażu paneli fotowoltaicznych a sam carport może stać się autonomiczną stacją do ładowania samochodów elektrycznych. Wielofunkcyjność, możliwość realizacji etapami i koszty realizacji znacznie wpływają na konkurencyjność wiaty samochodowej – carportu. Każde z proponowanych rozwiązań ma wady i zalety.
Jako producent posiadamy w ofercie carporty – wiaty samochodowe jedno, dwu i wielo satnowiskowe. Istnieje możliwośc ich Oferujemy także pawilony – zadaszenia ogrodowe, pergole aluminiowe, zadaszenia nad wejściem czy śmietnikiem. Nasza firma oferuje nowoczesne ogrodzenia aluminiowe pionowe i poziome. Furtki, bramy, automatykę czy dedykowane oświetlenie. Balustrady tradycyjne i balkony francuskie. Oferujemy także modułowe konstrukcje umożliwiające budowę całego ogrodzenia. Konstrukcja umożliwia wykończenie materiałem takim jak spieki kwarcowe, płyty z betonu architektonicznego, płyty włókno-cementowe a także innym materiałem wybranym przez architekta lub inwestora.
Nowoczesne budownictwo wymaga indywidualnego podejścia do każdego projektu i jego realizacji. Szeroka oferta materiałów wykończeniowych i elewacyjnych umożliwia wykorzystanie ich zarówno w projekcie budynku jak i realizacji jego obejścia. Elewacja, ogrodzenie, carport – wita samochodowa, pawilon ogrodowy czy pergola a także inne elementy małej architektury mogą być wykonane stosując podobne materiały i wzornictwo zachowując spójność całej realizacji. Wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom oferujemy Państwu szeroki zakres usług i produktów Grupy Lakate.
Jesteśmy otwarci na realizację indywidulanych projektów – zapraszamy do współpracy nie tylko inwestorów indywidualnych ale także architektów, dystrybutorów i deweloperów.
Ile miejsca potrzebujemy na wiatę garażowa – carport?
W myśl obecnie obowiązujących przepisów, miejsce parkingowe powinno mieć długość minimalną 5 m, i szerokość, co najmniej 2,50.
Nasza oferta standardowa wiaty jednostanowiskowej jest w odniesieniu do tych wymiarów powiększona aby zapewnić bezpieczniejsze i wygodniejsze korzystanie z powierzchni postojowej. Wiata jednostanowiskowa o wymiarach 3m na 6 m (wymiary zewnętrzne) zapewnia swobodne użytkowanie w trakcie parkowania. Powiększenie tych wymiarów w odniesieniu do przepisów prawa dotyczących miejsc postojowych zapewnia także lepszą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi (słońce, deszcz i śnieg).
Miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej powinno mieć co najmniej 3,6 m szerokości i 5 m długości. Wiata która może ochronić takie miejsce postojowe w naszej ofercie to wiata o wymiarach 5m szerokości na 6 m długości.
Wiata dwustanowiskowa ma wymiar zewnętrzny 6m na 6 m.
Wybierając miejsce na wiatę musimy także pamiętać o wygodnym i bezpiecznym dojeździe i ewentualnym miejscu do manewrowania. W przypadku naszego produktu istnieje możliwość modyfikowania konstrukcji w taki sposób aby na przykład noga przednia była cofnięta do tyłu. Ponieważ wiata usytuowana jest w granicy działki lub dojazd do wiaty jest po skosie to parkowanie z cofnięta noga będzie dużo łatwiejsze i bezpieczniejsze.
Gdzie możemy postawić wiatę samochodowa – carport, wiatę gażowa z pomieszczeniem?
Wiata garażowa – carport najczęściej jest pomieszczeniem wolnostojącym lub może być doklejona do bryły budynku lub wręcz wkomponowana w bryłę która stanowi jej integralną część w postaci np. tylnej i bocznych ścian.
Carport jest doskonałym rozwiązaniem na małą i wąską działkę także na osiedlach deweloperskich gdzie powieżchnia garaży z jakiejś przyczyny jest ograniczona lub nie występuję w ogóle. W niektórych sytuacjach carport może być jedynym rozwiązaniem aby zabezpieczyć samochód przed czynnikami zewnętrznymi.
Minimalne wymiary carportu to 2,3×5,0 m a garażu jednostanowiskowego 2,7x 5,5m. Różnica 3m2 w przypadku małej działki może być argumentem za wybraniem wiaty samochodowej, która jednocześnie ze względu na konstrukcję szkieletową nie zajmuje i nie ogranicza tak powierzchni działki.
Gdzie możemy postawić wiatę na samochód ? Zgodnie z przepisami może to regulować miejscowy plan zagospodarowania jeżeli istnieje, lub decyzja o warunkach zabudowy. Warunki techniczne nakazują odsunąć wiatę samochodową, garażową z przeznaczeniem na parkowanie samochodów osobowych na 3m od granicy działki, chyba , że działka sąsiednia jest działka drogową. Wiata musi być też odsunięta 7m od okien.
Sytuowanie budynku czy obiektu budowlanego za który uznaje się wiatę samochodową w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dopuszcza się w odległości 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej granicy, jeżeli plan miejscowy przewiduje taką możliwość. Podobny wyjątek stanowią przepisy w sytuacji jeżeli usytuowanie wiaty będzie bezpośrednio przy granicy działki budowlanej, jeżeli będzie przylegał swoją ścianą do ściany budynku istniejącego na działce sąsiedniej oraz jego wysokość będzie zgodna z warunkami zabudowy lub obowiązującym na danym terenie miejscowym planie.